Aparte social media-accounts voor Jurassic Park en Jurassic World


Marketing is soms een raar beestje. Focusgroepen, keywords en doelgroepsegmenten drijven beslissingen die een zo groot mogelijke splash moeten maken. Tegenwoordig gebeurt dat almaar vaker via social media: we willen sneller worden gestimuleerd, en het liefst nog in de meest afgekorte vorm die er is. Een platform als Twitter is hiervoor uitermate geschikt - met de hyperfocus van een tweet vang je al snel veel oogballen.

Het is dan ook geen verrassing dat Twitter een belangrijke tool is in de filmindustrie. Het wordt gebruikt om de online community samen te brengen rond een bepaald thema, en van daaruit met elkaar te delen en te netwerken. In deze hoedanigheid zou je verwachten dat een groeiend merk als Jurassic Park en World, dat honderden niet-officiële fansites en social media-acccounts heeft, zijn marketingactiviteiten voert vanuit één account. Want hoewel Jurassic World een nieuwe naam is, blijft het de vierde film in de Jurassic Park-franchise.

Tot gisteren, reflecteerden de social media-accounts dat ook: de account-handle was @JurassicPark, maar de account-naam en visuals maakten gewag van 'Jurassic World'. Fans van de oude films werden automatisch naar de nieuwe gevoerd, en fans van de nieuwe films konden in één klap kennis maken met de oude. Recent maakte Universal Pictures echter de ietwat vreemde beslissing om aparte handles aan te maken voor @JurassicPark en @JurassicWorld.

Deze move was volgens mij niet nodig en zelfs verwarrend voor hoe je het merk ervaart. Wat gebeurt er als fans van @JurassicPark nieuws willen over de nieuwe film, maar niet weten dat het nieuwe account bestaat? En wat als fans van de nieuwe film geïnteresseerd zijn in weetjes rond de originele trilogie? Gaan beide accounts hetzelfde nieuws delen? Waarom zou je dan de splitsing maken in de eerste plaats?

Jurassic World was een monsterhit: het werd de vierde-grootste film aller tijden wat betreft box office-opbrengst met een omzet van 1,6 miljard dollar wereldwijd. Daartegenover staat dat de film 'maar' 178.000 volgers heeft op Twitter - tegenover Star Wars dat er 2,3 miljoen heeft, en Marvel, met meer dan 4 miljoen. De Jurassic-merken presteren online niet in dezelfde lijn als ze dat doen qua succes en herkenning, en de accounts opsplitsen zal de potentiële groei alleen maar tegenhouden. Om de accounts te groeien, zou er ook organische en niet-geknutselde activiteit moeten zijn, en dat is momenteel ook niet het geval.

Het is soms frustrerend om fan te zijn van de Jurassic-franchise. Het is gemakkelijk om je voor te stellen hoe groot het merkpotentieel is, maar toch is er niet genoeg enthousiasme (of vertrouwen) vanuit de studio om echt grootse dingen te doen. Waarom is er geen artbook voor Jurassic World? Of stripboeken? Er liggen zoveel kansen voor het grijpen om het merk uit te breiden en te verrijken, maar als je het momentum van Jurassic World niet gebruikt, zal je nooit kritische massa verkrijgen. Het antwoord van Universal? Totale radiostilte.



Jurassic Park is natuurlijk ver van dood. Een eigen account voor @JurassicPark betekent dat de originele trilogie nieuwe merchandise zal krijgen in de toekomst, die zal bestaan naast de merch en media voor Jurassic World. Met een strak nieuw logo dat gelijkt op dat van de DVD's en een sprong voorwaarts is van het nostalgische origineel, lijkt Universal de stap te zetten naar merkbeelden die accorderen met de trends van vandaag.

En Jurassic World? De titel en branding zijn hier om te blijven. De handle @JurassicWorld kreeg de bestaande volgers toen het account werd gesplitst, wat betekent dat het de belangrijkste spil zal worden voor het merk en marketinguitingen in de toekomst, en @JurassicPark meer niche is. Hoewel we de titel van de vijfde Jurassic-film momenteel dus niet kennen, is het vrij zeker dat hij 'Jurassic World' zal bevatten en niet 'Park' of iets totaal nieuws.

Het is positief om te weten dat, zelfs nu de sequel dichterbij komt, de originele Jurassic Park relevant zal blijven in de toekomst. Er doen zelfs geruchten de ronde dat er in 2017 een speelgoedlijn aankomt die gebaseerd is op de originele film. De opsplitsing van de merken blijft een vreemde zet, maar het doet in ieder geval goed om het Jurassic Park-logo terug te zien op social.

Blijf ons volgen!


Reacties

Populaire posts